Het voorlopige antwoord: Waarom luisteren we nog naar de radio?

 

Tijdens het schrijven van dit blog heb ik hier mijn eigen mening over de relevantie van de radio zoveel mogelijk in het midden gelaten. Dit komt vooral omdat ik zelf ook oprecht geen antwoord had op de vraag waar mijn blog mee is begonnen: “Waarom luisteren we nog naar de radio?” In de afgelopen twee maanden heb ik met heel veel mensen gesproken, ieder van hen gaf een reden waarom het medium radio nog relevant kan zijn anno 2016. In deze (voorlopig) laatste post zal ik de belangrijkste redenen samenvatten en een kleine voorspelling doen waar ik denk dat de radio naar toe gaat.

Ik ben zelf een radioman, ik maak al sinds mijn 15e radio bij verschillende kleine radiostations. Toch betrap ik mij er zelf op dat ik vaker Spotify aan zet en vaker de Volkskrant-app gebruik dan dat ik naar BNR of Radio1 luister; ik vind radio maken geweldig maar luisteren vind ik toch vaak net niet leuk of belangrijk genoeg. Het zette mij aan het twijfelen, is mijn geliefde radio nog wel relevant? Of is het langzaam een medium geworden waar 50-plussers en radionerds naar luisteren? Ik ben gerustgesteld de afgelopen twee maanden; het einde is nog lang niet in zicht.

Tijdens het schrijven van dit blog heb ik hiervoor twee belangrijke redenen ontdekt.

  1. Radio is overal
  2. Radio luisteren terwijl je andere dingen doet

Dit is een combinatie van eigenschappen die nog alleen is weggelegd voor radio. Je neemt het medium met je mee en er is altijd iets op een zender wat je interessant kan vinden. Of het nou je favoriete muziekstijl is of een debatprogramma op Radio1, je hoeft zelf niet na te denken wat je gaat luisteren.

Ook is radio met nieuws toch het snelst. Zo wordt er op de Blendle-redactie nog elke dag naar Radio1 geluisterd om te horen wat het laatste of belangrijkste nieuws is. Zelfs de vooroplopers van nieuws op een nieuwe manier ‘consumeren’ vinden het medium nog niet gedateerd.

Persoonlijk

De persoonlijke relatie die een luisteraar kan opbouwen met een DJ, programma of station is ook nog een belangrijk gegeven waardoor radio bestaansrecht houdt. Mensen zullen altijd op een station blijven afstemmen, als ze zich daar thuis voelen. Bij elk radiogenre kan hier op een andere manier ingespeeld worden. 3FM doet dit door heel erg aanwezig te zijn op social media en mensen het gevoel te geven dat ze een DJ echt persoonlijk kennen, BNR Nieuwsradio zorgt er weer met hun app voor dat mensen altijd de nieuwste aflevering van hun favoriete programma kunnen terugluisteren.

De manier waarop we naar radio zullen luisteren is nog onzeker. Corné Klijn (Radio 2 en SterrenNL) denkt dat we binnen vijf jaar de FM-frequentie bijna niet meer zullen gebruiken. Een aantal lezers waren het duidelijk niet met hem eens en lieten hun mening duidelijk horen op mijn blog. Toch is BNR Nieuwsradio zich nu vooral aan het richten op DAB+ zo toegankelijk mogelijk te maken en online heel erg actief te zijn, ook zij lijken weinig vertrouwen te hebben in uitzenden via de FM.

Dat radio nog relevant is en zal blijven, daar kunnen we het over eens zijn. Maar in welke vorm en formaat blijft voor iedereen gissen. Er zijn in ieder geval genoeg ontwikkelingen die de moeite zijn om in de gaten te houden, dat zal ik dan ook zeker gaan doen. Jullie kunnen de komende maanden nog meer blogposts van mij verwachten, minder dan de afgelopen twee maanden, maar ik mijn best doen jullie te blijven informeren over de veranderingen in radioland.

The Buggles kunnen in ieder geval hun grootste hit wat mij betreft herschrijven: Nothing Killed The Radiostar.

 

Wat denk jij na het lezen van alle artikelen op mijn blog? Hoe ziet radio er over 10 jaar uit?

Plaats een reactie