BNR Nieuwsradio: “De relevantie van het medium radio staat niet ter discussie”

Landelijke nieuwsradio is schaars in Nederland. Onderweg wil je nieuws kort en snel tot je kunnen nemen, een rol die vooral voor websites als Nu.NL weggelegd lijkt. Toch was BNR Nieuwsradio het meest stabiele radiostation van 2015. Wat maakt het dat deze commerciële nieuwszender zijn luisteraars toch aan zich weet te binden? En hoe onafhankelijk is nieuws eigenlijk, wanneer de zender die het brengt afhankelijk is van sponsors en adverteerders? Hoofdredacteur Sjors Fröhlich vertelt over de keuzes die hij dagelijks moet maken. 

Sjors Frohlich.jpg
Foto: BNR Nieuwsradio

Als normale radioluisteraar heb je je radio waarschijnlijk nooit op BNR afgestemd, als je al naar nieuwsradio luistert is dat meestal Radio 1. Sjors begrijpt de vergelijking tussen de twee stations wel: “We zijn de enige nieuwszenders in Nederland. Radio 1 heeft een groter budget en trekt een breder publiek aan, daarom hebben wij gekozen voor een niche; we besteden extra aandacht aan het bedrijfsleven en economische zaken”. Een BNR-verslaggever bij een aangespoelde potvis op Texel hoef je volgens Sjors niet snel te verwachten. “We proberen de onderwerpen te pakken waar je wat aan hebt als je onderweg bent. Je moet er wat van leren en het idee hebben dat je altijd op de hoogte bent van het laatste nieuws”.

Journalistieke keuzes

BNR wordt volledig gefinancierd vanuit advertentie- en sponsorinkomsten. Omdat ze geen subsidie ontvangen, hebben ze een aanzienlijk kleiner budget dan Radio 1. “Dat zie je vooral terug in de vorm”, vertelt Sjors, “we hebben soms gewoon geen geld voor verslaggevers of correspondenten waar we ze wel zouden willen hebben”. Het beperkte budget zorgt er niet voor dat BNR bepaalde onderwerpen links laat liggen. “Als een onderwerp belangrijk is, moet het behandeld worden. Doordat we op de kosten letten, zorgt er wel voor dat we gedwongen worden om creatieve vormen voor bepaalde onderwerpen te vinden”.

Onafhankelijkheid

Sjors is zich er heel erg bewust van dat de beeldvorming rond een commercieel nieuwsmedium niet altijd even positief is. Hij en zijn redactie doen er dan ook alles aan om de journalistieke onafhankelijkheid te blijven waarborgen. “We zouden in een hele korte tijd heel veel geld kunnen verdienen als we die onafhankelijkheid loslaten, als we sponsors wel invloed laten uitoefenen op de inhoud van de programma’s. Je imago loopt dan echter zo’n deuk op, dat niemand je meer voor 100% zou vertrouwen”. Een ontzettend kritische redactie is volgens Sjors onmisbaar om dat betrouwbare imago hoog te houden. “Dat betekent trouwens niet dat we nooit iets van een sponsor behandelen. Nieuws is nieuws, een goed verhaal is een goed verhaal. Je moet alleen wel heel duidelijk zijn waar iets vandaan komt”.

De luisteraar heeft volgens Sjors geen reden om te twijfelen aan de betrouwbaarheid van BNR. “Vorig jaar hadden wij KPMG als grote sponsor, binnen dat bedrijf was toen van alles aan de hand. Wij hebben daar toen volledig over bericht, want het was nieuws en relevant voor onze doelgroep”. Extra letten op je onafhankelijkheid als medium komt volgens Sjors ook omdat BNR een radiozender is. “Op televisie of in kranten kan je met vormgeving nog aangeven dat het om een advertorial gaat, bij radio moet de luisteraar er gewoon vanuit gaan dat alles wat je hoort van de redactie af komt”.

Innovatie

Nieuwsradio zal volgens Sjors altijd relevant blijven. Twitter en Nu.NL zijn dan wel sneller, maar BNR zal altijd betrouwbaarder zijn. “Het is op de redactie absoluut verboden om op basis van Twitter een nieuwsbericht de radio op te brengen, ik wil altijd een check van een echte bron”. De smartphone is volgens Sjors juist een geweldige nieuwe manier om radio overal mee naartoe te kunnen nemen. “Na social media worden smartphone-apps het meeste gebruikt om naar radio te luisteren. Het aantal minuten dat er naar ons wordt geluisterd blijft stabiel. Als wij ook op alle online platforms goed en makkelijk bereikbaar zijn, zullen we nog heel lang bestaansrecht hebben”, vertelt Sjors.

De komst van de zelfrijdende auto wordt door veel mensen gezien als het einde van de radio. Sjors vindt het niet relevant daar al over na te denken: “Binnen 10 jaar zitten wij nog niet allemaal in een zelfrijdende auto, dat duurt nog veel langer. Op kortere termijn gaan er natuurlijk veel interessante projecten komen, daar zijn we wel heel erg mee bezig”. Een van die projecten waar BNR mee bezig is, zijn de nieuwe auto’s van Tesla. “Het dashboard van die auto is straks gewoon een verzameling apps, wij zien daar heel graag een BNR-knop komen. Je luistert dan via DAB+ direct naar ons, maar krijgt ook de voor jou relevante verkeersinformatie, flitsinformatie en weer”.

Het nog persoonlijker maken van die relatie met de luisteraar is iets waar BNR ook erg mee bezig is. “Als jij interesse hebt in ons juridisch programma, dan krijg je een nieuwe notificatie als een nieuwe uitzending terug te luisteren is, ook als je in een wifi-omgeving bent haalt je smartphone de uitzending automatisch binnen, zo kan je in de auto of trein datavrij naar de uitzending luisteren”. BNR gaat dus niet zomaar mee met de nieuwe ontwikkelingen, maar probeert echt een onderdeel van de innovatie te zijn. “We moet overal zijn waar het relevant is. Het belang van het medium radio en audio staat niet ter discussie. Hoe we die luisteraar dan bereiken, is juist wat interessant is om naar te kijken”.

 

 

Een gedachte over “BNR Nieuwsradio: “De relevantie van het medium radio staat niet ter discussie”

Plaats een reactie