Van radiopiraat tot zenderbaas: “Ik ben zestien keer opgepakt voor illegaal zenden”

Herbert Visser (50) heeft een turbulente radiocarrière achter de rug. Als 15-jarige jongen uit Zevenaar begon hij met radio maken bij een piratenzender in België. Als nieuwslezer heeft hij gewerkt op een Brits zendschip, bij de eerste Nederlandse legale commerciële zender en bij persbureau ANP. Sinds 2006 is hij mede-eigenaar van de door hemzelf opgestarte radiozender 100%NL en in 2013 namen Herbert en zijn team Radio10 over. Maar hoe wordt je van piraat een succesvolle zenderbaas?

100%nl-landscape-herbertHerberts liefde voor radio is volgens hemzelf ingebakken. Een specifiek moment dat hij verliefd werd op het medium kan hij niet aanwijzen: “Ik ben geobsedeerd door radio zolang ik leef, toen ik 6 of 7 jaar was, fascineerde het mij heel erg wat er allemaal uit dat radiotoestel kwam”. Op zijn 11e nam Herbert een abonnement op het tijdschrift Radiovisie, een Nederlands-Belgisch magazine dat schreef over radio. Vanaf zijn 14e begon hij artikelen te schrijven voor Radiovisie.

De eerste keer als DJ

In 1980 vond er in België een staatshervorming plaats, dit zorgde ervoor dat er in het Franstalige deel een tijd geen omroepenwet was. “Je kon dus gewoon een zender aanzetten zonder dat je uit de lucht werd gehaald”, vertelt Herbert. Radiovisie begon vlak over de taalgrens een radiozender (Radio Gemini), omdat Herbert voor het magazine schreef, werd hij gevraagd om daar een programma te maken. Tijdens de schoolvakanties van zijn MAVO maakte Herbert daar zijn eerste programma’s. “Na twee jaar hoorde ik Radio Seven, een station uit Brussel. Ze draaiden de nieuwste platen, goede jingles; het was gewoon hele strakke pop-radio en ze waren in heel Vlaanderen te ontvangen. Daar heb ik gesolliciteerd en tot mijn grote verbazing werd ik daar aangenomen”.  Daarna belandde hij bij Radio Contact in Brussel. Maar toen na twee jaar de wet in Belgie weer werd aangepast, werden alle ‘vrije radio’s’  daar hele lokale radio en vond Herbert dat hij zijn tijd verdeed.

Zestien keer opgepakt

Na Radio Seven is Herbert bij de Nijmeegse piratenzender Delta Radio gaan werken. “We draaiden daar gewoon de Top40 de hele dag door. Op Radio 3 gebeurde dat ook wel, maar daar werd de muziek heel vaak onderbroken door nieuws of sport”. Omdat Delta Radio die muziek wel bleef draaien, stond op een gegeven moment bijna elk radiotoestel in Nijmegen, Arnhem, Ede, Veenendaal en alles daartussen op Delta. “Adverteerders kwamen naar ons toe, op het hoogtepunt hadden we tachtig adverteerders op de zender en stonden er honderdzestig in de wachtrij”.

Dat radiopiraat zijn niet volledig zonder risico is, heeft Herbert in zijn tijd bij Delta ontdekt. Regelmatig stond tijdens een uitzending ineens een politieteam in de studio. “Bij mij persoonlijk is dat zestien keer gebeurd. Alle apparatuur werd dan uitgezet, afgekoppeld en meegenomen en met mezelf er vaak ook bij”, vertelt Herbert lachend. De radiostilte was in dat geval nooit van lange duur: “Terwijl ik op het bureau werd verhoord, was er een werkploeg bezig om een nieuwe mast en nieuwe studio op te bouwen. Zodra ik terugkwam van het bureau een paar uur later, stond alles weer startklaar”.

Radio Caroline

In 1986 kwam Herbert terecht op het Britse zendschip van Radio Caroline. Op dit schip waren twee zenders aanwezig, één daarvan werd verhuurd aan het Nederlands/Belgische Radio Monique. “Ik was zestien keer opgepakt, ik had een maand voorwaardelijke gevangenisstraf en duizenden guldens boete, als ik wilde blijven uitzenden moest ik dus wel dat schip op”, vertelt Herbert. Aan het jaar dat hij op het schip van Radio Caroline heeft doorgebracht denkt Herbert nog graag terug: “Er waren voornamelijk hippie’s aan boord, hiërarchie was er alleen als het noodzakelijk was, en verder deed iedereen gewoon lekker waar hij zin in had, een hele fijne werksfeer”.

Eindelijk legaal

Toen kort na Herberts zee-avontuur Radio10 in Nederland begon met de eerste legale commerciële uitzendingen, werd hij gebeld om daar als nieuwslezer te komen werken. In zijn tijd bij Radio10 liep Herbert al rond met het idee om een eigen zender te starten: “Met Radio10 ging het naar mijn idee destijds in de vroege jaren 90 niet echt goed, de algemeen directeur was meer bezig met zijn eigen status en de stekker dreigde er te worden uitgetrokken. Ik was dus aan het rondkijken of ik zelf niets kon gaan beginnen. Ik heb toen met een aantal financieel partners een bod gedaan op een AM-frequentie, de vergunning voor die frequentie ging echter naar mijn werkgever; Radio10!” Toen had Herbert dus wat uit te leggen, hij is bij Radio10 uiteindelijk ontslagen om deze actie. “Best ironisch dat ik nu directeur ben van het station waar ik ooit ontslagen ben. Maar als ik er achteraf over nadenk kan ik niet anders concluderen dan dat dat ontslag zeer terecht is geweest”.

Zenderbaas of presenteren?

Na een tijd voor Radio Noordzee en persbureau ANP te hebben gewerkt heeft Herbert zijn droom om een eigen zender te beginnen uiteindelijk in 2006 verwezenlijkt. Er was een frequentie vrijgekomen voor Nederlandstalige muziek: “Iedereen dacht toen gelijk aan wat meer volkse hoempapa muziek, vertelt Herbert, “wij wilden juist een Nederlandstalige popzender; Marco Borsato, Acda&DeMunnik, De Dijk, en dat aangevuld met nieuw muzikaal talent,” een formule die zeer succesvol is gebleken.

Het presenteren hoeft Herbert als zenderbaas niet helemaal te missen. Wekelijks huurt hij een uur uitzendtijd op een afgeschreven kortegolfzender in Duitsland, daarop maakt hij Engelstalige freestyleradio die hij in de reservestudio van 100%NL opneemt. “Ik krijg reacties uit heel Europa, er is bijvoorbeeld een bejaarde man uit Finland die dat dan met dertig meter koperdraad nog kan ontvangen. Ik vind het heel erg leuk, ik hoef er geen ‘Macaroni’ award mee te winnen”.

Wat we nog missen op de Nederlandse radio? “Portugese kerkmuziek uit de 16e eeuw, daar wil ik nog een zender voor beginnen”, besluit Herbert lachend.

Een gedachte over “Van radiopiraat tot zenderbaas: “Ik ben zestien keer opgepakt voor illegaal zenden”

Plaats een reactie