Het einde van Radio 6: “Het is ook een politiek statement”

“De NPO heeft het voornemen om per 1 januari 2016 te stoppen met NPO Radio 6”, zo begon het persbericht dat de NPO op 5 maart 2015 de wereld in bracht om het einde van Radio 6 aan te kondigen. Een petitie werd gestart om het besluit terug te draaien en meerdere keren besteedde De Wereld Draait Door aandacht aan Radio 6 die slachtoffer was geworden van de bezuinigingen, beide zonder succes. Per 1 januari dit jaar is Radio 6 omgetoverd tot een themakanaal met een non-stop playlist. DJ tot het laatste uur Rudy Mackay blikt terug: “Ik mis het nog elke dag”.

CViYELxWsAA5esx.jpg-large
Rudy Mackay tijdens de laatste uitzending van zijn programma    The Real Mackay.                                       Foto: twitter.com/rudymackay

 

NPO Radio 6 was het Soul&Jazz-station van de publieke omroep. Een ware toevoeging aan het publieke bestel vindt Rudy zelf: “Vooral jazz hoor je op andere zenders niet echt. Waar wij vooral belangrijk in waren was het bieden van een podium voor nieuw soul- en jazztalent, zulke bands kunnen vaak niet echt terecht bij 3FM of Radio 2”. In SublimeFM, een commerciële zender die vooral soul en jazz draait, heeft Rudy nooit echt concurrentie gezien: “Zij richtten zich op een groter publiek met wat toegankelijkere muziek, wij hadden een scherpe muziekprogrammering, DJ’s met kennis, leuke interviews, we merkten dat artiesten graag bij ons langskwamen; we zaten echt in die soul- en jazzscene”.

Politiek statement

De dag dat Rudy en zijn collega’s het slechte nieuws kregen te horen kan hij zich nog goed herinneren: “We werden ineens allemaal gesommeerd om direct naar het radiostation te komen, de overkoepelende baas van de NPO kwam daar iets vertellen. Afgaande hoe dingen toen liepen bij Radio 6, voelden we de bui al hangen”. Terwijl Rudy en zijn collega’s uitgelegd kregen waarom Radio 6 niet meer door kon gaan, was het persbericht als naar de media gestuurd. “Ik kreeg tijdens de meeting al berichten van vrienden die het online hadden gelezen”.

NPO_Radio_6_logo_2014.svg-2De reden die door de NPO gegeven werd, was dat de 150.000 tot 200.000 luisteraars niet genoeg waren voor het geld dat het station kostte. “Ja, dat is de officiële reden,” zegt Rudy “maar er spelen natuurlijk veel meer dingen. Het opheffen van Radio 6 is ook een politiek statement. De NPO laat hiermee aan Den Haag zien ‘kijk, we gaan zelfs zo ver dat we een hele zender opheffen’. Er is naar mijn mening nooit naar een alternatief gekeken wat veel geld zou besparen, maar veel van de programma’s zou kunnen behouden”.

NPO Soul&Jazz

Radio 6 is vervangen voor het themakanaal NPO Soul&Jazz, dezelfde muziek in een non-stop playlist, met alleen in de avond live-programma’s. “Dat was ook niet eens het plan eerst, om dat stukje live te behouden hebben we nog erg ons best moeten doen”, vertelt Rudy. Dat er de rest van de dag geen DJ’s zitten is volgens hem een gemis, DJ’s brachten vaak nieuwe muziek mee en gaven duiding. NPO Soul&Jazz zal toch minder luisteraars trekken dan dat Radio 6 dat deed denkt Rudy: “De mensen die heel erg Soul&Jazz-minded zijn zullen zeker blijven luisteren voor de muziek, daar hebben ze geen alternatief voor. Maar met een groot deel van de luisteraars zijn we toch echt vriendjes geworden, die mensen zullen de DJ’s te erg missen. Soms als ik inval op Radio 2, krijg ik bericht van luisteraars die altijd naar Radio 6 luisterden en die ontzettend blij zijn mij weer op de radio te horen”. Artiesten kunnen volgens Rudy nu het beste terecht bij Radio 2: “Die hebben de soul-kant wel een beetje overgenomen. Ik hoor wel eens acties op Radio 2 voorbijkomen met ex-Radio 6 artiesten”.

Het einde van Radio 6 heeft Rudy in ieder geval niet ontmoedigd om weer de radio op te gaan. “Het liefst ga ik weer zo snel mogelijk, zoveel mogelijk presenteren. Ik val nog wel eens in bij Radio 2, maar die programmering zit helaas vol. Ik heb momenteel gewoon heel veel vrijheid, ik ga lekker 2 á 3 maanden goed om me heen kijken wat ik nu ga doen”, besluit Rudy.

 

Vinden jullie het terecht dat Radio 6 is opgeheven? Of blijft het ook een taak van de NPO om artiesten een podium te bieden die dat nergens ander krijgen? Laat je mening hieronder achter.

 

 

Plaats een reactie